Mon November 20, 2017   |   دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶  
   
 
 
  انتقادات و پیشنهادات  |  ارتباط با ما      صفحه اصلی  |  اخبار و رویدادها  |  پیام ها و اطلاعیه ها  |  مناقصات و مزایدات
امير فتحيان نسب
مدير منطقه 1 شهرداري همدان
شعار سال 95
فرایندهای جاری شهرداری
پرتال جامع شهرداری همدان
     مناقصه و مزایده
اجاره تعدادي لودر،کمپرسي و بابکت
اجراي پروژه عمراني پياده راه سازي ميدان امام (ره)
اجراي پروژه‌هاي عمراني
اجراي پروژه‌ عمراني پياده راه سازي ميدان امام (ره)
خرید و اجرای فینیشری
کرایه ماشین آلات جهت برفروبی 1395
دیوارکشی استادیوم ورزشی سعیدیه(ملت)
بیشتر ...
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۶/٠۵/٣١ تعداد بازدیـد : ١١٠   بازگشت
 
 
 


دهکده شهری در سیطره¬ توسعه پایدار


دهکده شهری در سیطره¬ توسعه پایدار

 

 

گزیده ای از کتاب با عنوان : دهکده شهری در سیطره­ توسعه پایدار . 

اثر همکار گرامیمان جناب آقای مهندس قربانخانی .

موضوع پایداری و برنامه­ریزی و طراحی مکان­های پایدار در سال­های اخیر، بخش وسیعی از ادبیات معماری و شهرسازی را به خود اختصاص داده است. در حیطه­ی نظری آموزه­ها و انگاره­های زیادی به وسیله­ی محافل علمی، نهادها و ارگان ها ارائه شده است(پورمحمدرضا و حمیده، 1386) ازجمله انگاره­ی شهر فشرده، شهر هوشمند، شهر سبز، شهر نوسنتی، اکوشهر و غیره. بسیاری از دانشمندان و تحلیل­گران معتقدند که پایداری مستلزم یک تحول در فکر و یا یک تغییر بنیادی در نحوه­ی تفکر و عمل ماست، اما کمتر کسی از این فراتر رفته و خصوصیات چنین تحولی را بیان می­کند. در واقع با وجود این که در چارچوب تئوری و فلسفی به بحث پایداری بسیار پرداخته شد، چگونگی دستیابی به آن و راهکارهای ارتقای پایداری در سکونتگاه­ها روشن و ملموس نبود. بین دهه­های 70 تا 90 میلادی، دیدگاه­های علمی صرف، تا حدودی متزلزل شده و زیر سوال رفته و بدین ترتیب نهضت­هایی نظیر نوشهرگرایی در آمریکا و دهکده­ی شهری در انگلستان، شکل گرفتند. این رویکردها مبتنی بر عمل­گرایی و متکی بر تجربه بوده و مستقیماً به فرایند حل مسئله بدون پرداختن به مبانی نظری گسترده و تئوری­های پیچیده می­پردازند. محدود کردن اندازه در حد مناسب، تراکم مطلوب، تنوع و اختلاط کاربری­ها، امکان اشتغال و اسکان برای گروه­های مختلف، خودکفایی نسبی اقتصادی، اولویت حضور پیاده و کم کردن وابستگی به اتومبیل، ارکان اصلی دهکده­ی شهری را تشکیل می­دهند(پالیزی، 1389: 1).

 از آنجا كه در شهرسازي نوآورانه فضاهاي كار و تفريح و سكونت از يكديگر تفكيك شده­اند، محيطي سرد و بي­روح بر اين فضاها حاكم بوده و استفاده بيش از حد از اتومبيل نيز روابط انساني را كاهش داده و آلودگي­هاي زيست محيطي را نيز سبب مي­شود و در نتيجه منجر به كاهش پايداري در سكونتگاه­ها مي­گردد. ایده­ی "دهکده­ی شهری" به­عنوان راهبرد تحقق پایداری در سکونتگاه­هایی با شرایط مختلف و با انگیزه­های متفاوت اقتصادی و اجتماعی، به­عنوان راه­حلی برای توسعه­ی پایدار شهری و روستایی به­کار رفته و موفقیت آن در بسیاری از نمونه­ها نشان از جهان شمول بودن آن دارد. هدف این الگو، خلق محیطی است با کاربری­های متنوع، خودکفا، با اولویت حمل ونقل عمومی و پیاده­روی و دارای فضاهای جمعی و جذاب برای تشویق توسعه­ی اجتماع محلی و مشارکت عمومی.

لذا با عنایت به اینکه کاربست اصول این الگو، با توجه به شرایط هر منطقه و بعد از تطبیق با نیازهای ساکنان بومی، قابل تعمیم خواهد بود با بهره­گیری از تجارب موفق بررسی شده، دستورالعمل­های معماری، معماری منظر و طراحی شهری راهبردی دهکده­های شهری پوندبری، کلوین گرو و غیره در زمینه کاربست موفق این مفهوم و ویژگی­های آن با توجه به شرایط بومی مناطق مشابه در کشور، کتاب موردنظر تحت عنوان "دهکده شهری در سیطره توسعه پایدار" به تبیین اصول و مبانی نظری دهکده شهری و توسعه پایدار به منظور دستیابی به راهبردهای تحقق پایداری در سکونتگاه­های انسانی پرداخته است.